Årsmöte 2019

I år blir årsmötet i Varberg,

Välkommen att anmäla dig till årsmötet i Föreningen Ryafåret 17-18/8  2019!

SENAST DEN 30/6 OM DU VILL BO PÅ BÖRS GÅRD!

I år träffas vi i Halland. Själva årsmötet börjar kl 10 lördag 17/8 och äger rum i konferenslokal på Derome Trä- och Nostalgimuseum, ett fantastiskt ställe med utställning av jord- och skogsbrukshistoria, många redskap, vardagsföremål och historiska maskiner för förädling. Ångmaskiner driver en del av dem, och de körs sista gången för säsongen 18/8. Där serveras redig husmanskost och fika till rimligt pris.

Vi har ett lagom umgänge med mat på kvällen, antingen hemma hos Kerstin Paradis Gustafsson eller på Rya Gård – det beror på väder, Kerstins andra uppdrag under dagen (se nedan) och slutgiltigt antal deltagare.

Söndagen 18/8 startas på Varbergs Fästning, där Kerstin guidar på utställningen Kirgizistan – konst och världsarv – se förra utskicket och hemsidan! Kirgizisk vardag byggde tidigare mycket på ullhantverk, man bodde i tovade tält – jurtor – ordet betyder hem. Fortfarande bor de som följer hjordarna (får, jak, hästar) till sommarbete i jurtor. På fästningen finns även Bockstenmannen med moderiktiga kläder från 1300-talet, förhoppningsvis blir han aktuell på Spinn-SM i år… Och ett uppstoppat Hallandsfår av Klövsjö-typ – en intressant historia som vi berättar mer om när vi är där.

Sedan tar vi oss till Kerstin på Trulsa i Måsarp, Lindberg, för att ta del av hennes digra ullkunskap, samling av ylletyger, kläder, föremål och mycket annat. De som hinner och har lust kan också återvända till Derome-museet.

Både Varbergs Fästning och Derome museum kan googlas.

Boende: Vi har preliminärbokat Börs Gård i Veddige 16-17 och 17-18/8, 7-8 minuters bilresa till Derome och c:a 25 min till Fästningen. Där ryms alla som gjort intresseanmälan i maj och några ytterligare. Plats för husvagn/husbil finns där och på Rya gård (toa innanför köksdörren hos oss och även i fårstallet, dusch en trappa upp hos oss). Pris c:a 400-600 kr per natt inklusive sänglinne, frukost mm, beroende på typ av rum, finns sängar 150 och 90 breda, 150 kan användas av en eller två, med 90 som överslaf. Om vi bokar fullt kan vi ev. få rabatt.

Fästningens vandrarhem har plats 17-18/8, men inte den 16-17, då arrangörerna för Fårfesten i Kil sover där, Kerstin skall guida dem på Kirgizistanutställningen 17/8.

Boenden i Varberg med spa-avdelningar: hotell Gästis, Stadshotellet, hotell Havanna, Varbergs Kusthotell, givetvis annan prisklass.

Anmäl dig/er till gertrud.sandberg(a)gmail.com  – (a) betyder@ förstås, för att slippa automatgenererade spam – eller sms till 070-5767341

Ange namn, telefonnummer/ epostadress, om du vill bo på Börs Gård, ställa husvagn/bil hos oss eller ordna boende själv.

Ange specialkost i förekommande fall!

Även du som skickade intresseanmälan skall anmäla dig, så vi kan ordna ”allt runtomkring” enligt önskemål. Börs Gård reserverar platserna 16-18/8 för oss att boka t.o.m. midsommar.

Välkomna till Halland!

Gertrud Spross Sandberg på Rya Gård, Regionombud Västra Syd